OKULA UYUM SÜRECİ
Çocuğun okul öncesi eğitim kurumuna başladığı ilk günlerde okula
uyum sağlamakta zorlanması beklendik bir durumdur. Bazı çocuklar okula
ilk başladıkları dönemde uyum sorunu yaşarken, bazıları önce uyum sorunu
yaşamayıp bir süre sonra tepki verebilirler. Tüm bunlar doğaldır ve genellikle
geçicidir.
Okula uyumu bireysel boyutta ele aldığımızda, çocuğun gelişim ve
öğrenmesini destekleme, okula devamını ve okul başarısını artırma ve
yetişkinlikte başarılı bir kariyere sahip olma şansını elde etme gibi katkıları
olduğu görülmektedir. Okula uyum hizmetlerinin standart bir program
dâhilinde verilmesi hem ülke çapında uygulama birliğini hem de okula
uyum etkinliklerini planlayacak öğretmen, yönetici vb. paydaşların süreci
daha sağlıklı bir şekilde yürütmesine olanak sağlaması açısından önemlidir.
Okula uyum haftasında yürütülecek çalışmaların merkezinde
çocuk olmakla birlikte; aile ve okul, uyum sürecinde çocuktan bağımsız
düşünülemez. Okula uyumda çocuğun hazır olması, ailenin ve okulun hazır
oluşuyla doğrudan ilişkilidir. Bu nedenle okula uyuma yönelik çalışmalar
planlanırken okul, aile ve çocuk birlikte ele alınmalıdır.
Okula uyum sürecinin etkili bir şekilde yürütülmesi, hedeflenen
amaçların gerçekleşebilmesi için aile, öğretmen ve okul yönetiminin iş
birliği içerisinde olmaları ve belirlenen sorumlulukları yerine getirmeleri
beklenmektedir.
Uyum Sürecinde Aileden Beklenenler
Ailelere okula başlama sürecinde hem kendilerinde hem de çocuklarında
gerçekleşebilecek kaygının normal olduğu belirtilmelidir. Gerçekleştirilecek
ilk toplantıda ailelerden beklenenler net bir biçimde açıklanmalıdır. Ailelerin
uyum sürecinin etkili olmasına katkı sağlamak için yerine getirmesi gereken
sorumluluklar şu şekilde sıralanabilir:
• Öncelikle çocuğun zihninde okulla ilgili olumlu bir görüntü
oluşması gerekir. Okuldan söz ederken “Okulun çocuklar için
düzenlenmiş özel bir yer olduğu, orada çocukların hoşuna gidecek
etkinliklerin yapıldığı, oyunlar oynandığı, okulun yeni arkadaşlar
edineceği hoş bir yer olduğu” vurgulanmalıdır.
• Aileler çocuklarına okulunu ve öğretmenini tanıtmalı, çocuklarının
öğretmenine güven duymasını sağlayıp ihtiyaç duyduğu her an
öğretmeninden yardım isteyebileceğini anlatmalıdır.
• Aile çocuklarını okulda ne kadar zaman geçireceği, gidiş geliş
saatleri konularında bilgilendirmelidir.
• Aileler; öğretmen, okul ortamı, sınıf ortamı vb. konularda
çocuğun yanında olumsuz söylemlerde bulunmamalıdır.
• Çocuğun herhangi bir uyum problemi yaşaması durumunda
sınıfındaki diğer çocuklarla karşılaştırmamalı, çocuğun benliğine
zarar verecek ifadelerden (Örneğin; “Ağlarsan sana kötü çocuk
derler, seni okula almazlar.”, “Seni bebeklerin gittiği sınıfa alırlar.”)
uzak durulmalıdır.
• Aileler, uyum haftası sürecinde öğretmen ve okul yönetimi ile iş
birliği içerisinde olmalıdır.
• Aileler, öğretmen tarafından açıklanan program uygulama
çizelgesine uyum sağlamalıdır.