GÜZEL OKULUMUZA  HOŞGELDİNİZ

GÜZEL OKULUMUZA HOŞGELDİNİZ

OKULA UYUM SÜRECİ

Çocuğun okul öncesi eğitim kurumuna başladığı ilk günlerde okula

uyum sağlamakta zorlanması beklendik bir durumdur. Bazı çocuklar okula

ilk başladıkları dönemde uyum sorunu yaşarken, bazıları önce uyum sorunu

yaşamayıp bir süre sonra tepki verebilirler. Tüm bunlar doğaldır ve genellikle

geçicidir.

Okula uyumu bireysel boyutta ele aldığımızda, çocuğun gelişim ve

öğrenmesini destekleme, okula devamını ve okul başarısını artırma ve

yetişkinlikte başarılı bir kariyere sahip olma şansını elde etme gibi katkıları

olduğu görülmektedir. Okula uyum hizmetlerinin standart bir program

dâhilinde verilmesi hem ülke çapında uygulama birliğini hem de okula

uyum etkinliklerini planlayacak öğretmen, yönetici vb. paydaşların süreci

daha sağlıklı bir şekilde yürütmesine olanak sağlaması açısından önemlidir.

Okula uyum haftasında yürütülecek çalışmaların merkezinde

çocuk olmakla birlikte; aile ve okul, uyum sürecinde çocuktan bağımsız

düşünülemez. Okula uyumda çocuğun hazır olması, ailenin ve okulun hazır

oluşuyla doğrudan ilişkilidir. Bu nedenle okula uyuma yönelik çalışmalar

planlanırken okul, aile ve çocuk birlikte ele alınmalıdır.

Okula uyum sürecinin etkili bir şekilde yürütülmesi, hedeflenen

amaçların gerçekleşebilmesi için aile, öğretmen ve okul yönetiminin iş

birliği içerisinde olmaları ve belirlenen sorumlulukları yerine getirmeleri

beklenmektedir.

Uyum Sürecinde Aileden Beklenenler

Ailelere okula başlama sürecinde hem kendilerinde hem de çocuklarında

gerçekleşebilecek kaygının normal olduğu belirtilmelidir. Gerçekleştirilecek

ilk toplantıda ailelerden beklenenler net bir biçimde açıklanmalıdır. Ailelerin

uyum sürecinin etkili olmasına katkı sağlamak için yerine getirmesi gereken

sorumluluklar şu şekilde sıralanabilir:

• Öncelikle çocuğun zihninde okulla ilgili olumlu bir görüntü

oluşması gerekir. Okuldan söz ederken “Okulun çocuklar için

düzenlenmiş özel bir yer olduğu, orada çocukların hoşuna gidecek

etkinliklerin yapıldığı, oyunlar oynandığı, okulun yeni arkadaşlar

edineceği hoş bir yer olduğu” vurgulanmalıdır.

• Aileler çocuklarına okulunu ve öğretmenini tanıtmalı, çocuklarının

öğretmenine güven duymasını sağlayıp ihtiyaç duyduğu her an

öğretmeninden yardım isteyebileceğini anlatmalıdır.

• Aile çocuklarını okulda ne kadar zaman geçireceği, gidiş geliş

saatleri konularında bilgilendirmelidir.

• Aileler; öğretmen, okul ortamı, sınıf ortamı vb. konularda

çocuğun yanında olumsuz söylemlerde bulunmamalıdır.

• Çocuğun herhangi bir uyum problemi yaşaması durumunda

sınıfındaki diğer çocuklarla karşılaştırmamalı, çocuğun benliğine

zarar verecek ifadelerden (Örneğin; “Ağlarsan sana kötü çocuk

derler, seni okula almazlar.”, “Seni bebeklerin gittiği sınıfa alırlar.”)

uzak durulmalıdır.

• Aileler, uyum haftası sürecinde öğretmen ve okul yönetimi ile iş

birliği içerisinde olmalıdır.

• Aileler, öğretmen tarafından açıklanan program uygulama

çizelgesine uyum sağlamalıdır.

 

05.09.2023 121

06-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202306-09-202305-09-202305-09-202305-09-202305-09-202305-09-202305-09-202305-09-202305-09-2023